Article 19: Everyone has the right to freedom of opinion and expression; this right includes freedom to hold opinions without interference and to seek, receive and impart information and ideas through any media and regardless of frontiers.
Universal Declaration of Human Rights

Saturday, May 14, 2011

Jom Makan!!

Perkara ni perkara biasa kita dengar..Ingat  masa kecik-kecik dulu, mak ayah selalu pesan, "makan sampai licin.."..Aku masa kecik tak faham sebab ape diorang cakap macam tu..Kadang-kadang tak abis pun makan.. menyusahkan mak aku je sediakan makanan dan hidangkan untuk aku..

Rupa-rupanya, makan sampai licin ni sunnah nabi saw.. Ada hadith pasal perkara ni dalam kitab riyadhus solihin.. Dalam makanan yang kita makan tu, kita pun tak tau mana satu yang berkat makanan tu..mungkin butir nasi yang terakhir atau suapan yang terakhir, hadith:-

إنَّكُم لا تَدْرُونَ في أَيِّها الْبَرَكَةُ
“ Sesungguhnya kamu tidak mengetahui di mana terdapatnya keberkatan pada makanan kamu.”


Jadi kita perlu habiskan sampai licin dan tak membazir.., dan lepas makan, jilat jari.. Jilat jari ni pun sunnah nabi saw jugak..lagi satu sunnah nabi, adalah kutip makanan yang terjatuh dari pinggan, bersihkan dan makan.. Makan kene guna saprah.. Makanan yang dikutip tu dalam lingkungan saprah(alas pinggan).. Biasanya surat khabar la jadi saprah.. Kalo kat bilik amik kertas periksa past year la..hehe
hadith:-
“ Apabila makanan yang disuapkan terjatuh, maka hendaklah kamu ambil semula dan buangkan kekotoran yang ada padanya kemudian hendaklah kamu makan.”
( Diriwayatkan oleh Muslim)
Jadi, style makan yang tinggalkan sisa-sisa tu bukanlah fesyen tapi sebenarnya adalah cara yahudi dan kristian makan.. Rugi la makan cara diorang, tak dapat pahala dan membazir, membazir tu kawan siapa ea? Lagi satu, nabi saw makan guna tangan kalau yang berkuah tu lain cerita..Menurut satu kajian di Jerman, bila kita cuci tangan betul-betul sebelum makan, bakteria ditangan akan hilang akibat daripada sentuhan antara tapak tangan..Allah swt cipta macam tu dan nabi makan guna tangan..

Sebaliknya, bila makan pakai sudu, tak tahu siapa yang guna  sudu tersebut, mungkin orang kafir. Dan alatan besi macam sudu  ni perlu di sterilkan pada suhu yang tinggi untuk menghapuskan kuman pada alatan tersebut. Macam kat hospital la, radicare amik tanggungjawab untk sterilkan alatan hospital tu..Tapi kalau kat kedai makan, ada la pulak menatang steril ni... Biasanya cincai-boncai je basuh.. Letak sabun dalam besen, pastu celup dan bilas...Senangkan?? hehe..

Tak salah nak pakai sudu, cuma pilihlah yang terbaik dikalangan yang terbaik.. Aku pun selalu jugak pkai sudu, lepas ni aku azam guna tangan pulak.

No comments:

Post a Comment