Article 19: Everyone has the right to freedom of opinion and expression; this right includes freedom to hold opinions without interference and to seek, receive and impart information and ideas through any media and regardless of frontiers.
Universal Declaration of Human Rights

Saturday, June 18, 2011

Minum Berdiri!!

Skang nie klu kite tgk.. Ramai saudara2 kite minum brdiri..
Selambe jek minum smbil jalan2.. Walhal Nabi Muhammad SAW da pn pesan kt kite jgn minum brdiri.. tp nk wat cmner.. kepala kita mmg keras.. ade la sesetengah jer saudara2 kita yang patuh ngan arahan nabi kita itu.. Alhamdulillah..

Post nie bkn la nk mngutuk sesiape tp nk mngingatkn diri ak nie jugak.. ak pn selalu gak minum brdiri nie.. boleh dikatakn da jd habit minum brdiri nie.. So, mntak2 tuhan beri la kita hidayah dan taufik kt kita nie utk kita berubah.. Amiin!!

Dari Abu Hurairah ia berkata Rasullah bersabda: "Janganlah sekali-kali salah seorang dari kalian minum dengan berdiri, jika lupa hendaklah ia memuntahkannya" (HR Muslim)
Ulama yang berkesimpulan bahawa minum sambil berdiri itu diperbolehkan meskipun yang lebih baik adalah minum sambil duduk. Di antara mereka adalah Imam Nawawi, dalam Riyadhus Shalihin beliau mengatakan, “Bab penjelasan tentang bolehnya minum sambil berdiri dan penjelasan tentang yang lebih sempurna dan lebih utama adalah minum sambil duduk.” Pendapat Imam Nawawi ini diamini oleh Syaikh Utsaimin dalam Syarah Riyadhus Shalihin

Dari Ibnu Abbas beliau mengatakan, “Aku memberikan air zam-zam kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam. Maka beliau lantas minum dalam keadaan berdiri.” (HR. Bukhari no. 1637, dan Muslim no. 2027)

Dari An-Nazal, beliau menceritakan bahwa Ali radhiyallahu ‘anhu mendatangi pintu ar-Raghbah lalu minum sambil berdiri. Setelah itu beliau mengatakan, “Sesungguhnya banyak orang tidak suka minum sambil berdiri, padahal aku melihat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah melakukan sebagaimana yang baru saja aku lihat.” (HR. Bukhari no. 5615)

Dalam riwayat Ahmad dinyatakan bahwa Ali bin Abi Thalib mengatakan, “Apa yang kalian lihat jika aku minum sambil berdiri. Sungguh aku melihat Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah minum sambil berdiri. Jika aku minum sambil duduk maka sungguh aku pernah melihat Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam minum sambil duduk.” (HR Ahmad no 797)

Di samping itu Aisyah dan Said bin Abi Waqqash juga memperbolehkan minum sambil berdiri, diriwayatkan dari Ibnu Umar dan Ibnu Zubaer bahwa beliau berdua minum sambil berdiri. (lihat al-Muwatha, 1720 – 1722)
Kalau ada silap dan salah minta ditegurnya.. Saya tiade kitab Bukhairy utk memastikan kesahihan hadis ttg minum berdiri.. Sekian =)

No comments:

Post a Comment